Osiem zasad zdrowego snu

  1. Zadbaj o swoje emocje. Na 2 godziny przed pójściem spać wyłącz telewizor, przestań pracować, unikaj kłótni i wszelkiego rodzaju stresów.
  2. Domknij wszystkie sprawy na dzień bieżący. Jeżeli nie jest to możliwe to wypisz na kartce wszystkie rzeczy do zrobienia jutro, co pozwoli Ci oczyścić umysł.
    Niepokój to mobilizująca emocja, której celem jest dbać, byś nie zapomniał o niczym ważnym. Jednocześnie znacznie utrudnia on nocny wypoczynek. Zapisując myśli będzie Ci łatwiej uwolnić się od niego.
  3. Co najmniej na 2 godziny przed snem staraj się nic nie jeść. Staraj się postępować zgodnie ze starą zasadą: Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację podaj wrogowi.
  4. Zadbaj o komfortowe środowisko. Pozbądź się wszystkich dystraktorów w postaci skrzypiącego łóżka, niewygodnego materaca i jasnego światła z zewnątrz. Szczególną uwagę zwróć na temperaturę i wilgotność.
  5. Zapomnij o lekach nasennych z wyjątkiem ziołowych.
  6. Gdy nie możesz zasnąć z powodu nadmiaru energii, pamiętaj by wieczorem zadbać o umiarkowany wysiłek fizyczny. Długi spacer na dwie godziny przed snem powinien Cię dotlenić i pomóc Ci uwolnić się od nadmiaru energii.
  7. Wstawaj pół godziny wcześniej. Każdy sen składa się z 1,5 h cykli. Wybudzenie się na końcu cyklu gwarantuje, że obudzisz się wyspany i pełen energii.
  8. Staraj się spać jak najdalej od źródeł promieniowania elektromagnetycznego, np.: routerów WiFi, baz telefonów bezprzewodowych, gniazdek elektrycznych. To też może być przyczyną Twoich problemów.