10 zasad zdrowego jedzenia

  1. Mimo, że jako gatunek jesteśmy przystosowani do jedzenia mięsa, nasz układa pokarmowy ma więcej z roślinożercy niż mięsożercy. Dlatego pokarm roślinny (najlepiej surowy) powinien stanowić 50-60% naszej diety, węglowodany 20-25%, białka 15-20%, tłuszcze 5-10%. Każda dieta eliminująca jakikolwiek typ produktów jest w dłuższej perspektywie szkodliwa dla Twojego zdrowia.
  2. Płyny przyjmujemy 10-15min przed lub ok. 2h po posiłku. Nie rozcieńczmy wtedy soków trawiennych, co skutkuje lepszym trawieniem.
  3. Żywienie rozdzielne – nie mieszamy węglowodanów z białkami: skrobia zawarta np. w ziemniakach opóźnia i utrudnia trawienie białek, co skutkuje procesami gnilnymi w jelitach.
  4. Unikamy produktów wędzonych i smażonych, które sprzyjają rozwojowi raka.  W zamian możemy gotować, dusić lub gotować na parze.
  5. Przeżuwany dokładnie każdy kęs pokarmu, pamiętając że w ślinie są zawarte enzymy odpowiedzialne za wstępne trawienie pokarmu.
  6. Unikamy jedzenia w pośpiechu i stresie. Hormon stresu – adrenalina, powoduje odpływ krwi z żołądka do mięśni oraz podwyższanie poziomu glukozy. Wszystko to powoduje, zaburzenia trawienia przejawiające się jako niestrawność, zgaga, wrzody żołądka, gazy.
  7. Co najmniej przez 30 min. po posiłku unikamy zwiększonego wysiłku fizycznego
  8. Jemy 3-4 razy dziennie ale za to mniejsze posiłki. Unikamy jedzenia po 20ej.
  9. Nie jemy podczas gorączki! Podwyższona temp. ciała oznacza, że nasz organizm zużywa dużo energii na walkę z infekcją. Ponieważ do trawienia potrzebujemy dużych ilości energii i pokarm nie może zalegać niestrawiony, każdy posiłek podczas gorączki opóźnia nasz powrót do zdrowia. Dlatego właśnie nie jesteśmy głodni podczas choroby.
  10. Spożywamy świeżo przygotowany pokarm. Każdy posiłek odgrzewany następnego dnia zawiera już znikome ilości substancji odżywczych, enzymów i witamin.

Żywi nas nie to co jemy ale to co przyswajamy.